Podstatou biologického monitoringu (biomonitoringu) je dlhodobo sledovať stav vybraných lokalít (biotopov) prostredníctvom štúdia takých organizmov, ktoré dokážu rýchlo reagovať na zmeny podmienok v ich prostredí. Počas nášho monitoringu sa zameriame na získavanie základných údajov o vodných biotopoch a ich okolitom suchozemskom prostredí a organizmoch, ktoré ich obývajú.
Kvalitu vodného prostredia možno monitorovať na mnohých úrovniach. Na úrovni spoločenstva sa sleduje druhová pestrosť prítomných organizmov (od baktérií po ryby a iné vodné a obojživelné stavovce). Na úrovni populácie (súbor jedincov jedného druhu obývajúce spoločný priestor) možno hodnotiť zmeny v početnosti, vekovej a pohlavnej štruktúre, alebo počet a kvalitu potomstva (reprodukciu). Z praktických dôvodov sa biomonitoring často obmedzí na priebežné zisťovanie prítomnosti/neprítomnosti druhov s vysokým bioindikačným potenciálom, teda tých, ktoré citlivo reagujú na predpokladané zmeny v prostredí (napr. chemické znečistenie vody).
Výsledkom biomonitoringu by mala byť informácia o aktuálnom výskyte vybraných druhov (bioindikátorov) na jednotlivých lokalitách a ich vzájomné porovnanie nielen na biologickej, ale aj environmentálnej úrovni. V prípade stanovenia znečisťujúcich látok je dôležité sa zamerať aj na schopnosť akumulácie týchto látok v tkanivách organizmov, ktoré môžu ovplyvňovať samotný výskyt sledovaných druhov. Biomonitoring, na rozdiel od chemického a fyzikálneho rozboru vody, reflektuje dlhodobý stav vodného prostredia, teda napr. aj dlhodobé následky krátkotrvajúceho znečistenia či iných zásahov do vodných ekosystémov.
Našou hlavnou úlohou bude zistiť rozmanitosť organizmov na vybraných lokalitách a prípadnú prítomnosť bioindikátorov, ktoré budú “zrkadlom” životného prostredia v povodí riek Laborec a Uh. Čím pestrejší život vo vodách a ich blízkom okolí nájdeme, tým by mal byť vodný ekosystém v týchto oblastiach v lepšej kondícii. Okrem samotnej prítomnosti organizmov na sledovaných lokalitách nás budú zaujímať aj niektoré ich vlastnosti, ktoré tiež odrážajú stav prostredia. Okrem sledovania morfologických znakoch budeme využívať aj iné postupy napríklad biochemické, fyziologické testy alebo behaviorálne techniky.
Nezabúdajme, že biomonitoring sa má realizovať opakovane na rovnakých lokalitách, v rovnakom období roka a rovnakou metodikou, aby boli výsledky medzi jednotlivými rokmi porovnateľné.
Pre zobrazenie detailného popisu kliknite na lokalitu
1. Strážsky potok | 2. Starianka | 3. Pod orechmi | 4. Duša pri dube
5. Skalka | 6. Kamianytsia-dam | 7. Kamianytsia-bridge | 8. Bozdosh | 9. Storozhnytsia
Na riešení projektu sa podieľajú odborníci na biológiu pôsobiaci na univerzite UPJŠ a UzhNU spolu s odborníkmi na edukáciu biologických vied z UPJŠ. Informačno-technologickú podporu projektu zabezpečujú odborníci z Centra aplikovanej informatiky na UPJŠ. Realizáciu projektu koordinujú členovia projektového manažmentu z UPJŠ, UzhNU a IDCR.
Voda bola pred miliardami rokov miestom, kde sa začal formovať život ako ho dnes poznáme. Nie je prekvapujúce, že je súčasťou organizmov a najdôležitejším komponentom v dejoch prebiehajúcich v ich telách. Jej úloha je mnohostranná: predstavuje životný priestor organizmov, látku potrebnú pre všetky biologické deje, dopravnú cestu, silu vyrábajúcu elektrickú energiu a zohráva nenahraditeľnú úlohu pri regulácii klímy našej planéty. Vodné toky navyše formujú reliéf krajiny, zúrodňujú údolia prísunom živín do pôdy a v podstatnej miere ovplyvnili osídlenie krajiny ľuďmi.
Väčšinu povrchového vodstva na zemi teda tvoria moria a oceány a iba zlomok predstavujú jazerá, rybníky, rieky a potoky, prípadne rašeliniská. Vodu obsahuje aj pôda a atmosféra. Z celkových zásob vody na Zemi predstavujú sladké vody len približne 3 %. Z toho tri štvrtiny sú uložené v pevnom skupenstve v ľadovcoch a takmer celý zvyšok sladkej vody je v podzemí. Sladkovodné ekosystémy a ich organizmy patria k tým najzraniteľnejším v celej biosfére.
Spektrum organizmov, ktorých domovom je voda, je odlišné v slaných a sladkých vodách. Biodiverzitu týchto organizmov však ovplyvňujú aj iné vlastnosti vody. Jednou z najzákladnejších je jej čistota. Vo všeobecnosti môžeme chápať čistotu vody ako neprítomnosť cudzorodých látok, vo vode rozpustných aj nerozpustných. Čistá voda v ekologickom zmysle teda nie je voda chemicky čistá (s vlastnosťami destilovanej vody). Vodu znečistenú používaním rôznych chemikálií v domácnostiach, na pracoviskách, v priemyselných prevádzkach, na cestách a pod. čistíme v čističkách odpadových vôd. To je veľký pokrok oproti minulosti. Popri stále dokonalejších čistiacich procedúrach, ktoré recyklujú vodu a vracajú ju do obehu zbavenú nečistôt a cudzorodých látok (napr. škodlivých baktérií, prachu, saponátov), pribúdajú i látky, ktoré v procese úpravy nie sú degradované, čiže rozložené (napr. antibiotiká, niektoré omamné látky, ženské hormóny – estrogény) a predstavujú novú záťaž pre vodné organizmy. Mnohokrát zlyháva ľudský faktor a prejavuje sa neodbornosť a nedôslednosť pri spravovaní čističiek alebo rôznorodých zásahoch do vodného prostredia. Príkladom sú nevhodné protipovodňové regulácie vodných tokov a stavba migračných bariér na tokoch, ktoré bránia vodným organizmom v pohybe pozdĺž tokov. V porovnaní s priemyselnou povojnovou fázou vývoja spoločnosti dnes v našich riekach tečie na prvý pohľad čistejšia voda, krajinu máme zdanlivo lepšie „poupratovanú“ a kontrolovanú, ale ekologický stav vôd nie je uspokojivý, naopak často vykazujú zhoršujúci sa stav.
Súčasťou témy udržateľného rozvoja fungujúcej krajiny je ochrana biodiverzity organizmov, ktorá je úzko spojená s revitalizáciou vodných tokov. V minulosti bola úprava vodných tokov vnímaná ako nevyhnutný protipovodňový zásah do prírody. S odstupom času sa na tieto kroky v minulosti nazerá ako na nesprávne, znehodnocujúce pôvodnú rozmanitosť a pestré funkcie vodných ekosystémov. V súčasnosti sa konečne aj u nás pozvoľna presadzuje zodpovednejší prístup, ktorý vedie k obnove (renaturácii) a zachovaniu pôvodných pestrých krajinných prvkov a funkcií vodných tokov a riečnej krajiny. To je predpoklad rozvoja pestrých spoločenstiev organizmov (revitalizácie) a zároveň spôsob ich ochrany. Dnes už máme dostatok poznatkov, aby sme chápali to, čo sme vlastne vždy intuitívne cítili, že oživená, pestrá krajina s bohatou biodiverzitou je zároveň miestom, kde sa aj nám bude lepšie a plnohodnotnejšie žiť.
EFFUSE je cezhraničný projekt,ktorý sa zaoberá vplyvom znečistenia riek na biodiverzitu prostredia. Vzdelávacie inštitúcie na Slovensku a Ukrajine priblížia verejnosti prácu vedcov v oblasti ochrany životného prostredia a poukážu na zmeny ovplyvnené človekom, ktorým príroda v ich regióne podlieha.
Financovanie projektu
Projekt je financovaný programom www.HUSKROUA-CBC.EU/prostredníctvom grantovej zmluvy HUSKROUA/1901/6.1/0075 s finančným príspevkom EÚ 364099, 41 €.
Hlavným cieľom projektu jezvýšiť povedomie obyvateľov, predovšetkým mladých ľudí reprezentujúcich budúcu generáciu, o stave životného prostredia vo svojom okolí a o potrebe chrániť ho, prostredníctvom nasledujúcich aktivít:
- Biomonitoring riek a organizmovrealizovaný žiakmi a učiteľmi základných a stredných škôl pod vedením vedcov z univerzít.
- Aktivity zamerané na zvýšenie povedomia a záujmubudúcej generácie hľadať riešenia environmentálnych problémov.
- Cezhraničná spolupráca vzdelávacích inštitúciipri tvorbe edukačných materiálov zameraných na prácu v teréne.
- Vytvorenie on-line virtuálneho laboratóriapre každého záujemcu o život v riekach a ich okolí.
Umiestnenie aktivít projektu
Slovensko - Košický samosprávny kraj,Strážske, povodie Laborca
Ukrajina – Zakarpatsko,
Užhorod, povodie rieky Uh
Školy zapojené do projektu
Základná škola, Strážske Gymnázium Ľ. Štúra 26, Michalovce Gymnázium Pavla Horova, Michalovce Specialized Public School #4 with Study of the Slovak Language, Uzhhorod Vasyl Grendzha-Donsky Public School #6, Uzhhorod Public School #15, Uzhhorod Uzhhorod Specialized Boarding School of the Transcarpathian Regional CouncilAktuálny ročník
Projekt EFFUSE pokračuje! Navštívte web súčasného ročníka (2024 – 2026) a zistite, na čo nadväzujeme a čo nové prinášame.
