Sidebar Menu

Menu

  • HOME
    • PROJECT TEAM
    • ACTIVITIES
    • STAKEHOLDERS
  • BIOMONITORING
    • WHY WE NEED TO PROTECT WATER?
    • RIVER IN THE REGION
    • SITES
  • VIRTUAL LABORATORY
  • GALLERY
  • CONTACT
Environment for the Future by Scientific Education EFFUSE
  • Slovenčina (Slovenská republika)
  • English (United Kingdom)
  • Українська (Україна)
  • HOME
    • PROJECT TEAM
    • ACTIVITIES
    • STAKEHOLDERS
  • BIOMONITORING
    • WHY WE NEED TO PROTECT WATER?
    • RIVER IN THE REGION
    • SITES
  • VIRTUAL LABORATORY
  • GALLERY
  • CONTACT

Hungary-Slovakia-Romania-Ukraine ENI Cross-border Cooperation Programme 2014-2020

STAKEHOLDERS

Print

PRE SURVEY QUESTIONARE

  • SK 61 Survey questions_translation_GLS_Michalovce-pre
  • SK 61 Survey questions_translation_GPH_Michalovce_pre
  • SK 61 Survey questions_translation_OZ_Atema_pre
  • SK 61 Survey questions_translation_UPJŠ_pre
  • SK 61 Survey questions_translation_ZS_Strazske_pre
  • UA 61 survey translation_IDCR_pre
  • UA 61 survey translation_Public_School_4_Uzh_pre
  • UA 61 survey translation_Public_School_6_Uzh_pre
  • UA 61 survey translation_Public_School_15_Uzh_pre
  • UA 61 survey translation_UzhNU_Specialized_School_Uzh_pre
  • UA 61 survey translation_UzNU_pre

POST SURVEY QUESTIONARE

  • SK 61 Survey questions_translation_GLS_Michalovce_post
  • SK 61 Survey questions_translation_GPH_Michalovce_post
  • SK 61 Survey questions_translation_OZ_Atema_post
  • SK 61 Survey questions_translation_UPJŠ_post
  • SK 61 Survey questions_translation_ZS_Strazske_post
  • UA 61 survey translation_IDCR_post
  • UA 61 survey translation_Public_School_4_Uzh_post
  • UA 61 survey translation_Public_School_6_Uzh_post
  • UA 61 survey translation_Public_School_15_Uzh_post
  • UA 61 survey translation_UzhNU_Specialized_School_Uzh_post
  • UA 61 survey translation_UzNU_post

ŠTUDIJNÉ MATERIÁLY

Print



V rámci realizácie projektu EFFUSE (environmet for the future by scientific education) vzniklo niekoľko publikácií, ktoré prinášajú nové poznatky jednak z oblasti environmentálneho vzdelávania a možností outdoorovej vyúčby, ako aj rôzne prístupy v realizácií biomonitoringových štúdií riečnej krajiny.

Textbook – Environmental issuses of Zakarpatia River landscape scientific education (EFFUSE – guideline for experts)Proceedings of Conference EFFUSE_June_2023

Cyanobaktérie

Print

STUDY MATERIALS

Print

Get inspired by the work of scientists and explore the watercourses in your neighborhood.

Download the EFFUSE Guideline for advanced for detailed suggestions how to work in the field.




Task 1:
Amphibians are currently among the most endangered vertebrates globally. Try to reflect on the factors threatening amphibian populations today and causing the extinction of some species.

Task 2:
You already know the meanings of the terms oviparous and ovoviviparous. Try to classify our amphibian species into the respective categories based on their reproductive methods.

Task 3:
Imagine you are in the field and come across a spotted salamander. Based on what criteria could you determine whether it's a male or female? Does this amphibian species exhibit secondary sexual characteristics that allow for a straightforward distinction between genders? If yes, you can also draw these characteristics.

Task 4:
Among the so-called "large newts" in our fauna, we classify species of newts that have larger sizes compared to other newt species. These large newts can be distinguished by their greater dimensions.

POD PREFOU STAV PROSTREDIA

Print

Pod prefou

Stav životného prostredia

Rieka Laborec v tomto úseku meandruje a vytvorili sa tu štrkové nánosy (tzv. lavice). Miestami sú zachované aj fragmenty ramien a pomerne rozsiahle brehové spoločenstvá, ktoré predstavujú záplavovú oblasť Laborca. Na tomto úseku do rieky ústi pravostranný Strážčanský potok, ktorý má pri nižších stavoch tak málo vody, že povrchový sútok oboch tokov dočasne zaniká a kontakt vôd sa realizuje v intersticiále riečnych sedimentov. Počas našich návštev sme na pravom brehu Laborca pozorovali intenzívnu aktivitu bobra eurázijského (ohryz stromov, prepadnuté nory, chodníky). Pre dynamické brehové spoločenstvo stimuluje bobor obnovné procesy (vegetácia) a jeho aktivita zvyšuje heterogenitu prostredia. Má teda prevažne revitalizačný efekt, s potenciálom nárastu biodiverzity. Spadnuté stromy predstavujú potravné zdroje a úkryty pre drobné cicavce, vtáctvo, rôzne bezstavovce, huby. Stromy spadnuté do vody vytvárajú zátočiny a priestor na zhromažďovanie rýb a bentických bezstavovcov. Sú tiež dôležitým neresiskom niektorých druhov rýb. Rieka tu má dobrú samočistiacu schopnosť a príroda prekvapivo vysokú regeneračnú schopnosť. Plytké lagúny sú pomerne bohaté na bentické živočíchy (vodné larvy hmyzu, kriváky, pijavice, ploskulice) a využívajú ich kŕdle mladých rýb (najmä jalec hlavatý, plotica lesklá a lopatka dúhová). Náplavy svedčia o pestrom zastúpení vodných mäkkýšov (napr. škľabka riečna, korýtko riečne a rybničné); živé jedince veľkých lastúrnikov možno pozorovať v plytšej vode na miestach s jemným sedimentom. Je tu prítomná zaujímavá ornitocenóza; rybožravé druhy (napr. rybárik riečny, volavka popolavá, kormorán veľký) nepriamo dokazujú, že je tu bohaté zastúpenie rýb. V mlákach na prístupových cestách a zvyškoch ramien sa vyskytujú niektoré druhy žiab. Tento úsek má stále vysoké prírodné hodnoty a môže byť peknou ukážkou riečnej krajiny v strednom úseku podhorskej rieky. Má tiež veľký rekreačný a edukačný potenciál a to nie len pre obyvateľov a návštevníkov obce, ale perspektívne ako súčasť zaujímavej cyklotrasy medzi mestami Michalovce a Strážske (prípadne až do Humenného). Aktuálny stav to zatiaľ neumožňuje, pravý breh Laborca medzi Strážskym a Voľou je miestami takmer nepriechodný. Problémom je zanášanie záplavového územia záhradným ale aj komunálnym odpadom. Cítiť, že územie za plotmi záhrad je stále vnímané ako nehodnotné „územie nikoho“ (využívané len rybármi, prípadne motorkármi a štvorkolkármi a fanúšikmi paintballu). Povyše obce Voľa je s Laborcom v tesnom kontakte priestor určený na ťažbu riečnych sedimentov. Druhotne tu vzniká zaujímavý priestor s jazerami a mokraďami i odkrytými plochami s výskytom zaujímavej flóry. Po revitalizácii by mohol byť súčasťou prímestského prírodného rekreačného priestoru (riečneho parku).​

More Articles ...

  1. KRIVOŠTIANSKY What have we found
  2. KRIVOŠTIANSKY State of the enviroment
  3. DUŠA PRI DUBE Enviromental status
  4. POD PREFOU PRIEBEH
  1. You are here:  
  2. Home
  3. General

 

This website was created and maintained with the financial support of the European Union. Its contents are the sole responsibility of Pavol Jozef Šafárik University in Košice and do not necessarily reflect the views of the European Union.